Koolhydraatarm dieet een top dieet of toch super fabeltje

Koolhydraatarm wat is dit nou precies 

Koolhydraatarm

Het Koolhydraatarm dieet is een dieet waarbij je. Zo min mogelijk koolhydraten binnenkrijgt. Deze term is eigenlijk een verzamelnaam voor zetmeel en suikers die je lichaam. Van energie voorziet. Door deze. Te verbranden krijgt je lichaam die energie. Door deze dieet te. Volgen skip je eigenlijk alle voedingsmiddelen waar te veel koolhydraten in zitten je kan hierbij denken aan granen, brood, aardappelen, fruit en andere zoete producten.

Zijn er andere Koolhydraatarm diëten

Ja die zijn er inderdaad. En een heleboel juist ze worden alleen steeds in een ander jasje gestopt zodat de manier anders lijkt maar in principe zijn ze allemaal hetzelfde namelijk het minderen van koolhydraten. een voorbeeld hiervan is het ketogeen dieet of Akıns-dieet door dat de graanproducten en fruit worden vermeden kom je ook snel in de min met je vezels. Dus pas op met welke je volgt.

Geen Koolhydraatarm maar eiwitten of vetten

Als je koolhydraten schrapt uit je voeding zal je toch een andere. Vorm van energiebron moeten hebben want je lichaam heeft energie nodig en dit komt alleen vrij zoals bij een auto bij een verbranding. Deze kan je vervangen door eiwitten en of vetten. Je kan deze innemen zoals eiwit shake maar je kan ook kiezen voor eiwitrijke maaltijden zoals vlees, vis en peulvruchten.

Wat moet je vermijden. Bij Koolhydraatarm dieet 

Wat je moet skippen bij deze dieet moet je eigenlijk zelf inrichten. Het belangrijkste is dat je die eten waarvan jij ze dagelijks naar binnen werkt in kaart brengt op een stukje papier of in een bestand en dan daarmee uitzoekt hoeveel koolhydraten deze bevatten. Het is dus geen speciaal dieet dat je moet volgen je past het eigenlijk toe op je dagelijks voeding. Sommige tips bijvoorbeeld is wel stop met drinken van suikerbommen zoals cola en Fanta. of snoepen hiermee kom je al een heel end.

Wat zijn de voordelen 

De voordelen kan ik eindeloos over typen maar zal er toch een paar noemen zodat je weet wat je kan verwachten bij het volgen van een koolhydraatarm dieet, Veel personen vallen af met de combi eiwit inname verhogen en koolhydraten skippen. Diabetespatiënten van type 2 kunnen dit ook goed onder controle krijgen mits ze worden begeleid door pro s. Je mindert bij deze ook de inname van suikers wat op zichzelf altijd al goed is voor je lichaam. Eiwitten worden beter opgenomen door je stabielere hormoonbalans en behoud van je spiermassa.

Wat zijn de nadelen

Zoals alle diëten kan het moeilijk zijn om bepaalde dingen in je eten over te slaan of om deze te vervangen met eiwitrijke tussendoortjes. Je krijgt ook minder vezels binnen door dat je graanproducten en brood laat staan, je kan dit tevens compenseren door meer vezelrijke groente te eten. Door het overslaan van graanproducten en fruit kan je op den duur ook een tekort hebben aan vitamines en mineralen. De lange termijn resultaten zijn niet zo verschillend als bij de andere diëten. Koolhydraten zijn op zich goedkoper dan eiwitten dus het kost ook meer. Grootste nadeel is dat je snel meer vetten binnenkrijgt door eiwitrijke alternatieven.

Welke voeding is eiwitrijk 

Dit zijn vis, vlees, zuivel, eieren, peulvruchten, vleesvervangers, pitten, nootjes en zaden

Welke voeding is koolhydraatarm

Groeten, onbewerkt vlees en vis, room, boter, oliën, pitten, noten, avocado’s, ongezoete zuivelproducten

Wat zijn de rijke koolhydraten voedsel

Brood, pasta, rijst, graanproducten, aardappelen., fruit, toegevoegd suiker producten, chips, nootjes met coating, gezoete drankjes en gepaneerde producten.

Waar kan ik terecht voor meer tips en tricks

Als je naar lifestyle blog navigeert vind je meer artikelen over afvallen , voeding maar ook supplementen .Daarnaast adviseren wij ook altijd om extra informatie te raadplegen bij wat wij noemen oom google.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.