Waarom FODMAN 2022 en hoe effectief afvallen en spiergroei

Wat is FODMAN

FODMAN en topfive4max

FODMAN is een afkorting van woorden die ik jullie ga besparen omdat het allemaal Latijnse en medische woorden en termijn zijn. Wat ik er wel over kan uitleggen is dat het een manier is om erachter te komen of je darmen gevoelig zijn voor bepaalde stoffen in voedsel. Dus om dit zoals het vaak terug komt op google een soort dieet te noemen is eigenlijk niet de juiste benaming ervoor. Het is eigenlijk een soort plan van 6 weken waarbij je een voedselgroep weer en kijkt hoe je lichaam erop reageert.

Wat bereik je met FODMAN-plan

Je bereikt ermee om te kijken waardoor je dunne darm geprikkeld wordt. Voornamelijk het opgeblazen gevoel en winderigheid. Doordat koolhydraten niet goed of helemaal niet goed verteerd worden, komen dezen in de dikke darm terecht en worden deze daar gefermenteerd. Hierbij ontstaan stoffen en gassen die prikkelen de darm en die kunnen weer als je daar gevoelig voor bent buikklachten veroorzaken. Ook kunnen deze koolhydraten vocht aantrekken waardoor je darm opzwelt en die opgeblazen gevoel geeft.

Waar zitten FODMAPS in

Er zijn een paar voorbeelden maar het beste is om na deze voorbeeld zelf te onderzoeken wat je dagelijks eten en of het erin zit. In fructose bijvoorbeeld zoals honing en appels, Fructanen: knoflook en uien, Lactose: melk en kazen, Galacto-Oligosaccharides: snijbonen en kikkererwten en Polyolen: appels en pruimen. Dit is slechts een kleine greep van groepen waar het in zit. Zoals zei is het echt aan te raden om het onderzoek te starten vanaf jouw kast en koelkast

Is FODMAN effectief tegen afvallen

Ja en nee. Hiermee bedoel ik dat je weer dichterbij komt in weet wat je eet en eet niet wat je weet. Door hierin weer te verdiepen en er over te lezen bijvoorbeeld leer je weer over voedsel en de samenstellingen ervan. Ook leer je hoe voedsel effectief je lichaam kan boosten of kan breken. Soms is het ook van belang om bijvoorbeeld nare ziektes te voorkomen. Voedsel is zo belangrijk en vooral door het leven van nu waar McDonalds en Burger King op bijna elke hoek te verkrijgen is.

FODMAN-theorie en spiergroei

De FODMAN-theorie is een manier om erachter te komen of die winderigheid en opgeblazen gevoel wordt veroorzaak door je voedsel en welke voedsel precies. Uit onderzoek is gebleken dat 70 procent van de mensen die deze plan heeft gevolgd ermee was geholpen. Voor spiergroei is het bevorderlijk omdat je dan ook ziet en leert hoe je lichaam dingen kan opnemen en niet. Het is niet zo omdat het door zuren in je maag alles wordt gecut ook wordt opgenomen. Heb het in een ander artikel uitgelegd dat je lichaam niet alles ook opneemt bij een onstabiele hormoonbalans.Zie Lifestijlblog voor meer artikelen. 

FODMAN-uitleg en samenvatting

Hiervoor bestaat geen kortere uitleg als hierboven heb beschreven. Het is een heel handboek dat je echt moet lezen van de RIVM of GGD. Hier staan ook de laatste onderzoekresultaten en verwijzingen naar voedsel waar de stoffen in zitten die dit zouden kunnen veroorzaken en ook dit is heel persoonlijk voor persoon X kan honing alles goed en netjes doen van A tot Z maar bij persoon Y kan het toch dat opgeblazen gevoel opleveren omdat de darmen het niet goed opnemen of er problemen ontstaan bij het helemaal uitstoten ervan waardoor het fermenteert in de dikke darm.

Advies voor je begint aan een FODMAP-dieet

Voor je begint aan zo een plan of dieet.

-raadpleeg eerst een diëtist via de huisarts 

– verwacht niet te veel resultaat 

-verander niet alles opeens tegelijk

– beperk je dieet niet te veel

– vermijd zo ie zo vezels in het algemeen

Voor meer informatie kan je ook het handboek hierover raadplegen op de site van darmgezondheid

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.